Den moderne fiat 500 fås også som elbil

13 January 2022 Niels Geckler

editorial

I 00’erne lancerede den italienske bilkoncern Fiat deres legendariske microbil fra efterkrigstiden, den ikoniske Fiat 500, i en ny og kraftigt opdateret udgave. Blandt versionerne af den nye er også den elektriske Fiat 500e.

Den ydre lighed mellem Fiat 500 fra det 21. århundrede, og den Fiat 500, vi kender fra ethvert italiensk tidsbillede fra 1950’erne og de følgende årtier, er stor. Men indmaden og teknologien kan selvsagt ikke sammenlignes. Der er trods alt også omkring et halvt århundredes teknologisk udvikling til forskel.

image

Om den nye version er en hyldest til eller en hån af den gode gamle minibil må være op til den enkelte at bedømme. Den nye Fiat 500 findes med benzinmotor i flere størrelser, med dieselmotor og som el-bil. Sidstnævnte bærer betegnelsen Fiat 500e.

Fiat 500 – et designikon

Det nok ikke for meget at kalde den Fiat 500, der så dagens lys i midten af 1950’erne for et designikon. Den blev produceret i mere en 3½ mio. eksemplarer fra 1957 til 1976. Det var en periode, hvor efterspørgslen på personbiler eksploderede i de boomende vesteuropæiske økonomier – også den velkendte VW boble er fra den periode, og der er da også visse ligheder i de to bilkoncepter.

I en periode i 1990’erne fandtes der igen en Fiat 500 i produktion. Den kan dog på ingen måde sammenlignes med hverken den klassiske eller den helt moderne udgave af bilen. Det var en kantet og lidt kikset lille bil uden megen charme. Den får næppe klassikerstatus.

Den nyeste version af den klassiske bil er på det ydre langt mere inspireret af og tro mod modellen fra de glade 60’ere. Afrundet og rap ser den ud. Den er baseret på Fiat Panda og produceres ligesom denne på den italienske bilkoncerns fabrik i Polen. Den er også blevet lanceret i en delvist åben version, der her til lands kunne købes første gang i 2010. 

More articles