Hvorfor er et godt logodesign så vigtigt?
Når du overvejer alle de faktorer, der er med til at opbygge en virksomhed, ser det måske ikke ud til at være en topprioritet at oprette et logo.
“Måske har jeg slet ikke brug for et logo,” hvisker en lille stemme i dit hoved…
Lyt ikke til den stemme. Den tager fejl. At have et logo design er en integreret del af at gøre dit brand succesfuldt – på lige fod med produkter af høj kvalitet og positive anmeldelser fra kunderne.
Men hvorfor er et logo vigtigt?
Fordi det fanger opmærksomhed, giver et stærkt første indtryk, er grundlaget for din brandidentitet, er mindeværdig, adskiller dig fra konkurrenterne, fremmer brandloyalitet og forventes af dit publikum.
Lad os se nærmere på alle disse punkter nedenfor.
Det fanger opmærksomhed
Folks opmærksomhed er kort i disse dage – især forbrugernes.
I dagens Danmark har virksomhederne ca. 2 sekunder på at overbevise potentielle kunder om, at deres produkter er værd at overveje.
Et logo kan hurtigt fange seernes opmærksomhed og kommunikere en virksomheds kerneværdier på en interessant måde. Det korte opmærksomhedsspænd – den der får forbrugerne til at bedømme din virksomhed ud fra dens udseende – kan fungere til din fordel, hvis du har et solidt logo til at tale for din virksomhed.
Det giver et stærkt første indtryk
Du har kun en chance for at gøre det rigtigt. Et logodesign er en virksomheds første introduktion til forbrugerne. Hvis det er designet godt, kan det vække offentlighedens interesse og få folk til at have lyst til at lære mere om virksomheden; hvis ikke, har du netop fremmedgjort en potentiel kundebase og grundlæggende tanket din virksomhed.
Dette første indtryk er din måde til straks at kommunikere ejerskab over det eller de produkter, du sælger eller niche, du dominerer.
Det er grundlaget for din brandidentitet
Succesfuld branding handler om at fortælle en historie, der vil påvirke kundernes følelser. Og selvom det er sandt, at logo design kun er en del af en virksomheds brand, tjener det som fundamentet for hele fortællingen, som brandet er bygget på.